Децата обожават да задават въпроси, а ние, като възрастни, сме длъжни да се отзовем. Но когато не знаем отговорът или нямаме време, много по-добре е, вместо да кажем “Не знам”, да бъде например “Не знам, нека да помислим и разберем заедно.” или “Не знам, помисли и по-късно ще проверим и разберем”.
На свой ред, когато децата отидат на училище или извънкласни занимания, на тях им се налага всеки ден да отговарят на не малко въпроси. И понякога те не знаят отговорът, или не си го спомнят или дори не са чули какво ги питат. Забелязали ли сте, че децата се притесняват да казват “не знам”? А забелязали ли сте, че се притесняват още повече ако дадат грешен отговор? Това, което нашите деца наистина не знаят, е че в грешните отговори няма нищо лошо, всъщност, точно обратното. Ученето в доста случаи е проба-грешка-успех и не бива да ги е страх от частта посредата.
В SparkLab никое дете няма да чуе, че не се справя добре. Всеки отговор или опит е добър, щом накрая стигаме до правилния отговор или резултат. Питаме се, отговаряме си, обсъждаме, проверяваме и сверяваме информация. При нас няма пръв и последен. Искаме децата да работят спокойно, без ограничения, без рамки. Искаме да се научат да си помагат един на друг и да споделят собствените си знания. Искаме да се сещат първо да поискат помощ от детето до тях и чак след това от възрастния в стаята. Така един въпрос се превръща в любопитна задача, която децата трябва да решат в екип.
Всяко занимание в SparkLab е на различна тематика – строят се различни модели и се създават различни програми, използвайки комплектите и софтуера на LEGO Education. Понякога използваме методът псевдокод, за да могат децата по-добре да си обяснят защо програмният код изглежда точо така и защо в едни случаи работи, а в други не. Така у тях се развива алгоритмично мислене – създаване на последователен модел, с който те могат да решат даден проблем.
В моделите си, често използват сензори, мотори, зъбни колела и предавки. Насърчаваме децата да променят конструкциите, механизмите и програмите. Насърчаваме ги да експериментират и да излизат извън рамките на заданието, като по този начин се стимулира тяхното креативно мислене.
При нас идват много различни деца и е важно да се съобразим с възможностите на всяко едно. За тези, които работят бързо – стараем се винаги да има подготвени допълнителни занимания. За тези, които работят по-бавно – не ги пришпорваме, защото не сме на състезание, а те обикновено работят най-точно и прецизно. За тези, които отделят повече време на един проект – даваме им идеи как да го променят или усложнят. За тези, които бързо се изморяват – предлагаме им други STEM занимания, докато презаредят. За тези, които не желаят да правят нищо – …. Не, при нас няма такива деца! Винаги ги окуражаваме и поздравяваме за добре свършената работа, защото накрая, тя винаги е!
В SparkLab почти никога не е тихо. Понякога си разказваме смешки, понякога слушаме музика докато работим, понякога дори и пеем. Обсъждаме интересни теми, смеем се и всеки, който иска да каже нещо го казва. И всичко това, докато трупат знания. Децата не винаги ще могат да разкажат какво точно са научили, но със сигурност ще го приложат на практика в даден момент.